Skip To Content
Nabíjecí časy

Co potřebujete vědět o časech nabíjení elektromobilů

Dobu nabíjení vašeho elektromobilu si můžete snadno vypočítat: vydělte kapacitu baterie nabíjecím výkonem. U vozu Mokka-e je to tedy 50 kWh děleno 11 kW = 4,5 hodiny nabíjení. Nabíjecí výkon však není během procesu nabíjení vždy konstantní, takže může záviset třeba na stavu baterie.

Jaký je rozdíl mezi AC a DC nabíjením?

AC - střídavý proud
Každý elektromobil lze nabíjet střídavým (AC) proudem. Protože však baterie může akumulovat pouze stejnosměrný proud, palubní nabíječka převádí střídavý proud ze sítě na stejnosměrný (DC) proud. AC nabíjecí stanice mají standardizované připojení (nabíjecí zásuvky typu 2) a dodávají jednofázový nebo třífázový střídavý proud. 
AC znamená „střídavý proud“, tedy elektrický proud, jehož směr se periodicky mění. Nabíjení střídavým proudem je vhodné zejména v případě, že lze auto nabíjet delší dobu, např. na wallboxu.
DC - stejnosměrný proud
Aby bylo možné nabíjet automobil stejnosměrným proudem (DC), je nezbytná tzv. rychlonabíjecí stanice. Transformátor uvnitř převádí střídavý proud (AC) elektrické sítě na stejnosměrný proud (DC). To znamená, že elektřina se nemusí přeměňovat v samotném elektromobilu a může se tak předávat přímo do baterie. Tím je zajištěno, že proces je mnohem rychlejší. 
Stejnosměrné (DC) nabíjení, známé jako rychlé nabíjení, musí být prováděno s velkou opatrností, protože v případě neopatrnosti může vést k přehřátí baterie a nevratnému poškození. V Evropě je konektor CCS standardem pro DC nabíjení. DC znamená stejnosměrný proud, protože elektrický proud teče v jednotném směru.
Která nabíjecí metoda je lepší?
Svůj elektromobil Opel můžete nabíjet buď stejnosměrným, nebo střídavým proudem. Oba mají různé výhody: AC nabíjení je možné téměř všude, od domácích zásuvek po wallboxy a veřejné nabíjecí stanice. A je levnější ve srovnání s rychlonabíjením. DC nabíjení je zvláště praktické na delší cesty.

Stejnosměrný proud umožňuje nabití baterie na 80 % za pouhých 30 minut. Dalo by se také říci, že je to delší přestávka na kávu nebo osvěžení se. Příliš časté rychlonabíjení však může baterii poškodit – a je patřičně dražší. 

Nabíjecí časy ve zkratce

Porovnejte si časy nabíjení dle typu kabelu nebo wallboxu

Co byste o časech nabíjení měli vědět

Jak dlouho trvá nabití elektromobilu?

Jak dlouho trvá nabíjení vašeho elektromobilu závisí na třech hlavních faktorech: Jak je vaše baterie nabitá, jak je velká a jak velký nabíjecí výkon má váš zdroj energie. Na rychlonabíjecí stanici (DC) nabijete baterii až na 80 % za přibližně 30 minut. S wallboxem s výkonem 22 kW můžete svou Corsu-e plně nabít za 7,5 hodiny. U stanice s výkonem 3,7 kW to trvá dvakrát déle.

Kolik stojí nabíjení elektromobilu?

Spotřeba Opelu Corsa-e se pohybuje kolem 17 kilowatthodin na 100 kilometrů. Při ceně elektřiny pro domácí nabíjení 6 Kč/kWh stojí 17 kilowatthodin celkem 102 Kč. Dobíjení je tedy levnější než tankování u spalovacích motorů. Pokud má tedy vůz baterii 50 kWh, pak jedno plné nabití stojí 300 Kč při uvedené ceně za kWh. Pokud budete nabíjet na venkovních stanicích, je potřeba si předem zjistit cenu za nabíjení u poskytovatele služby.

Co ovlivňuje čas nabíjení?

Existuje několik faktorů, které mohou ovlivnit výkon nabíjení vašeho elektromobilu. Zejména venkovní teplota a úroveň nabití baterie – protože ta je optimalizována pro teploty kolem 20 stupňů Celsia. V zimě nebo v létě může být doba nabíjení odpovídajícím způsobem delší. Rychlost nabíjení je navíc vyšší, když je baterie nabitá na 20 až 80 procent.